گروهک «توحید و جهاد»؛ از انحراف فکری تا ترور علمای اهل سنت

ساخت وبلاگ
<<طالب ملکی>> از سرکردگان گروه تروریستی <<توحید و جهاد>> است که فتوای ترور و حمله به مکانlrm;های مختلف نظیر طلافروشیlrm;ها را صادر کرده است. وی بهlrm;همراه سایر اعضای این گروه تروریستی در سال 1388 دستگیر شد.
به گزارش مشرق،<<طالب ملکی>> ملقب به <<ابوذر>>، عضو هیئت شرعی و از سرکردگان گروه تروریستی <<توحید و جهاد>> است که فتوای ترور و حمله به مکانlrm;های مختلف نظیر طلافروشیlrm;ها را صادر کرده است. وی بهlrm;همراه سایر اعضای این گروه تروریستی در سال 1388 دستگیر شد.

از ترور ماموستا برهانlrm; عالی و ماموستا شیخ الاسلام علمای اهل سنت شروع کنیم که از جمله اقدامات گروه تروریستی توحید و جهاد بود، نظر شما در این رابطه چه بود؟

من راضی به این ترورlrm;ها نبودم، فرهاد رحیمی بهlrm;عنوان فرمانده گروه توحید و جهاد این تصمیم را گرفت. اما همانlrm;طور که گفتم در مورد ترور این دو، من راضی نبودم و مخالفت هم کردم.

<<طالب ملکی>> از سرکردگان گروه تروریستی <<توحید و جهاد>> است که فتوای ترور و حمله به مکانlrm;های مختلف نظیر طلافروشیlrm;ها را صادر کرده است. وی بهlrm;همراه سایر اعضای این گروه تروریستی در سال 1388 دستگیر شد.

به گزارش مشرق،<<طالب ملکی>> ملقب به <<ابوذر>>، عضو هیئت شرعی و از سرکردگان گروه تروریستی <<توحید و جهاد>> است که فتوای ترور و حمله به مکانlrm;های مختلف نظیر طلافروشیlrm;ها را صادر کرده است. وی بهlrm;همراه سایر اعضای این گروه تروریستی در سال 1388 دستگیر شد.

از ترور ماموستا برهانlrm; عالی و ماموستا شیخ الاسلام علمای اهل سنت شروع کنیم که از جمله اقدامات گروه تروریستی توحید و جهاد بود، نظر شما در این رابطه چه بود؟

من راضی به این ترورlrm;ها نبودم، فرهاد رحیمی بهlrm;عنوان فرمانده گروه توحید و جهاد این تصمیم را گرفت. اما همانlrm;طور که گفتم در مورد ترور این دو، من راضی نبودم و مخالفت هم کردم.

در مورد ترور محیطlrm;بانان نظرت چیست؟

من اصلا در جریان ترور محیطlrm;بانان نبودم، چون یک سال قبلlrm;تر از این اتفاق دستگیر شده بودم. اما این را میlrm;خواهم بگویم که عقاید در کار ما یک رسم و شیوه دیگری داشت که بعد از دستگیری و کشته شدن بعضی از افراد و داخل شدن برخی دیگر به گروه از راه خودش منحرف شد.

در مورد محیطlrm;بانان هم من بعدا با بعضی از بچهlrm;lrm;هایی که دستگیر شده بودند، صحبت کردم که گفتند بر اثر یک اشتباه بهlrm;سمتlrm;شان شلیک کردند. ماجرا اینlrm;طور بوده که محیطlrm;بانان به دو نفر از اعضای گروه که در کوه بودند مشکوک میlrm;شوند که شکارچی باشند و تعقیبشان میlrm;کنند.
افراد گروه هم اول تیر هوایی شلیک میlrm;کنند که محیط بانان بترسند، اما در نهایت باعث کشته شدن محیطlrm;بانان شد. وگرنه محیطlrm;بانان بیlrm;گناه بودند و از نظر ما کار خلاف شرعی نکرده بودند که بخواهیم آنlrm;ها را بکشیم.

اگر بخواهیم براساس عقاید و برداشت خود شما از قرآن و حدیث برای کسی که چهار نفر آدم بیlrm;گناه را کشته حکم صادر کنیم، چه حکمی باید بدهیم؟

در قرآن هم این مساله ذکر شده که قتل یا بهlrm;صورت عمد صورت میlrm;گیرد یا بر اثر خطا. اما در این مساله خطای جهادی بود چون ما اعتقادمان این است که در حال جهاد بودهlrm;ایم، اگر چنین مسائلی پیش بیاید، اگر جهادش را قبول داشته باشیم، پرداخت دیه کفایت میlrm;کند چون در مساله کشته شدن محیطlrm;بانان هم اینlrm;طور که بچهlrm;lrm;ها تعریف کردهlrm;اند عمدی در کار نبوده است.

گفتی که در گروه افرادی وارد شدند که گروه را منحرف کردند، میlrm;توانی به این افراد اشاره کنی و در مورد انحرافشان صحبت کنی؟

در هر مذهبی راه اعتدال و میانهlrm;روی وجود دارد و چپ و راستش هم وجود دارد که افرادی هستند که کمتر به آن عقیده التزام دارند یا احتیاط بیشتری میlrm;کنند. خود من و بعضی از بچهlrm;lrm;های گروه که از اوایل تاسیس بودیم عقیده بر اعتدال داریم ولی کسانی که بعدا به گروه اضافه شدند این اعتقاد را نداشتند و برخی اعمال گناه کبیره را بهlrm;عنوان کفر اکبر میlrm;دانستند و قائل به عذر اشخاص هم نبودند و مثلا باور نداشتند که فرد ممکن است این کار را از روی جهل یا اکراه انجام داده باشد. این افرادی که در اواخر به گروه اضافه شدند از همین خوارج بودند و اقدامات تروریستی در همین زمان اتفاق افتاد.

پس اینlrm;طور که شما میlrm;گویید اختلاف هم در گروه زیاد بوده است؟

اوایل اینlrm;طور نبود اما بعدا که این افراد جدید اضافه شدند اقدامات تروریستی مثل حمله به طلافروشی رخ داد که حاصل همین اندیشه تکفیری بود. این افراد بعدا از هم جدا شدند و آن افرادی که گروه را به انحراف کشیدند، غالبا کشته شدند و آنlrm;هایی که ماندند هم کارشان را به همان روش قبل ادامه دادند که در نهایت آنlrm;ها هم یا دستگیر شدند یا کشته شدند.

در زمان دستگیری سن بسیار کمی داشتی. اینکه فتوا صادر می کردی، عجیب نبود؟ احتمال نمی دادی اشتباه کرده باشی؟

بهlrm;خاطر احتیاط و اعتماد بیشتر از علمای دیگر هم سوال میlrm;کردند که در خارج کشور بودند و از طریق اینترنت مسائل شرح داده میlrm;شد و آنlrm;ها هم پاسخ میlrm;دادند که آیا مثلا این کار درست است یا نه و انجام بشود یا نه.

مثلا توضیح داده میlrm;شد که شخصی با این ویژگیlrm;lrm;ها وجود دارد و آیا میlrm;توانیم این فرد را بکشیم یا نه، آنlrm;ها هم براساس اطلاعاتی که از ما میlrm;گرفتند در موردش حکم صادر میlrm;کردند.

مثلا الان شما ماموستا شیخlrm;الاسلام را که کشتید مسلمان میlrm;دانستید؟

نه، همانlrm;طور که گفتم ایشان عنصر قدرت بوده و خیلی از مسائل را به مردم وارونه نشان میlrm;داده است.

شما هنوز پایبندی که تفکر شما بر حق بوده و هیچ اشتباهی نکردهlrm;ای؟

من از ابتدا که با شما صحبت کردم در مورد خطای جهادی و اشتباه و انحراف فکری صحبت کردم و جماعت ما هم مستثنی نبوده است.

اینlrm;طور که شما میlrm;گویی در جامعه سنگ روی سنگ بند نمیlrm;شود، اینکه بپذیریم شخصی بگوید من رفتم و بر اثر یک اشتباه به قول تو جهادی یک نفر را کشتم که اصلا امنیت جامعه از بین میlrm;رود.

من این را برای توجیه کارم نگفتم، فقط گفتم که این مساله در اصل اسلام وجود دارد و در صورت وقوع احکامش را بیان کردم.

پس حمله شما به میدان آزادی سنندج فقط جهادی بوده است و شش یا هفت نفر آدم بیlrm;گناه کشته شدند؟

نه آنlrm;ها از افراد نیروی انتظامی بودند.

یک نفر دانشجو که در حال عبور از آنجا بود کشته شد؟

من در جریان نیستم.

حالا حکم قاتل چیست؟
قاضی اسلامی باید حکمش را بدهد، البته باید پیرو اسلام واقعی باشد.

پس عملا هر چه را که دوست داشته باشید قبول میlrm;کنید و هر آنچه نخواهید، نمیlrm;پذیرید؟

مذهب سلفیت اینlrm;طور نیست که فقط پایبند یک مذهب واحد و مشخص باشد که همه چیز آن را بپذیرد و هر آنچه سر مذهب بگوید قبول کند. در سلفیت این احتمال وجود دارد که هر عالمی ممکن است اشتباه کند. ممکن است یک عالمی در مسالهlrm;ای اشتباه کند و عالمی دیگر با دلایل قویlrm;تر همان مساله را جور دیگری توضیح دهد. هرچند آن عالمی که اشتباه کرده هم ثواب خودش را برده است و تلاش خودش را کرده و فقط ممکن است به نتیجه اشتباهی رسیده باشد.
آیا اگر آزاد شوی کارت را ادامه میlrm;دهی؟

من اگر آزاد شوم دیگر این کارlrm;ها را ادامه نمیlrm;دهم. البته من همچنان از لحاظ اعتقادی با ایران مشکل دارم، اما دیگر این کار را نمیlrm;کنم چون در ایران این مساله و این اقدامات قابل انجام نیست. حالا فهمیدهlrm;ام که علم کافی ندارم، هم علم اسلامی و دینی من کافی نیست و هم علم نظامیlrm;ام کامل نیست. امکانات مالی و مشکلات دیگر هم بسیار وجود دارد. در مناطق سنی نشین هم که هر بار عملیاتی انجام میlrm;شود انسانlrm;lrm;های بیlrm;گناه بسیاری کشته میlrm;شوند
منبع:پنجره
سرزمین لاله ها...
ما را در سایت سرزمین لاله ها دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : csarzaminelaleha508 بازدید : 182 تاريخ : چهارشنبه 5 آبان 1395 ساعت: 22:33